zdrava prehrana pri boleznih ščitnice

Zdrava prehrana pri boleznih ščitnice

Ene izmed najbolj pogostih bolezni pri sodobnem človeku so motnje žleze ščitnice. Glavna vzroka za nastanek sta avtoimuniteta in pomanjkanje joda, vendar je dobra novica ta, da je te motnje mogoče držati pod nadzorom.

Ščitnica je žleza v grlu, ki je odgovorna za proizvodnjo hormonov trijodotironin in tiroksin, ki sta znana tudi kot T3 in T4. Ta hormona sta potrebna za pravilno delovanje telesa, še posebej za stimulacijo metabolizma, kar pojasnjuje, zakaj se ljudje, ki imajo  težave s ščitnico pogosto soočajo s prekomerno telesno težo ali celo debelostjo.

Poleg zdravil, ki jih priporočajo endokrinologi, obstajajo tudi drugi načini, ki lahko izboljšajo delovanje ščitnice. Zelo pomembno vlogo ima prehrana, ki mora zagotoviti hranila, potrebna za sintezo ščitničnih hormonov.

Katere elemente naj vključuje prehrana pri boleznih ščitnice?

Eden od najpomembnejših elementov za sintezo ščitničnih hormonov je jod. Ščitnica lahko izkoristi jod iz živil, ki ga vsebujejo in iz prehranskih dopolnil z jodom ter ga spremeni v hormone.

Pomanjkanje joda ima negativen vpliv na ščitnico, saj le ta nima dovolj materiala za sintezo ščitničnih hormonov. Prav tako lahko prekomerna količina joda poškoduje delovanje ščitnice in iz tega razloga je pomembna uravnotežena količina joda v vsakodnevni prehrani. V primeru pomanjkanja ali presežka joda se lahko pojavijo motnje ščitnice.

Če pride do pomanjkanja joda v telesu, je priporočljivo jesti živila, ki so bogata z jodom, v nekaterih primerih pa so potrebna tudi prehranska dopolnila, ki vsebujejo jod. Z jodom bogata živila so oreški, grozdje, korenje, gobe, jajca, alge in morski sadeži.

Drugi pomemben element za preprečevanje bolezni ščitnice je vitamin D. Ta vitamin ni potreben samo za preprečevanje osteoporoze, temveč je pomemben za zdravje celotnega telesa. Nizka raven vitamina D v telesu lahko sproži pojav avtoimunskih bolezni ščitnice.

Telo lahko z izpostavljenostjo soncu samo proizvaja vitamin D. Ljudje, ki ne preživijo toliko časa na prostem, pa lahko pomanjkanje vitamina D odpravijo z živili in prehranskimi dopolnili, ki vsebujejo ta vitamin. Losos, tuna, mleko, gobe in jajca (kuhana, ne pečena) lahko telesu pomagajo pridobiti potrebne količine vitamina D.

Prav tako je vzrok za pojav bolezni ščitnice in drugih avtoimunskih motenj pomanjkanje selena. Na srečo obstajajo živila, ki so bogata z organskim selenom, kot so raki, polnozrnate žitarice, lanena semena, česen, fižol, jajca in ribe. Prav tako so plodovi rakitovca pomemben vir selena in jih je mogoče uporabljati v obliki čaja ali tinkture.

Cink je pomemben element v številnih procesih, ki potekajo v telesu, vendar je potreben tudi pri procesu nastanka ščitničnih hormonov. Ko se v telesu pojavi nizka vsebnost cinka, lahko to povzroči hipotiroidizem. Poleg prehranskih dopolnil, ki vsebujejo cink, se element nahaja v živilih, kot so surova semena, avokado, jagodičevje, oves, banane, granatna jabolka, leča, buče, ostrige ali grah.

Nenazadnje pa so tudi probiotiki snovi, ki lahko preprečijo negativne učinke bakterij v debelem črevesu in delujejo kot naravni antibiotik. Ti koristni učinki probiotikov so še posebej pomembni za ljudi s težavami s ščitnico, zato je priporočljivo, da se odločite za prehrano, ki vključuje živila z visoko vsebnostjo probiotičnih bakterij in za probiotična prehranska dopolnila, kot je Mivinat Probiotik.

Živila, ki se jim je potrebno izogibati, če trpite za katero od bolezni ščitnice

Tako kot nekatera živila pomembno prispevajo k nemotenemu delovanju ščitnice, obstaja več živil, ki se jim je potrebno izogibati. Med njimi so živila z visoko vsebnostjo maščob živalskega izvora, pa tudi prekomerna uporaba sladkarij, saj visoka vsebnost sladkorja negativno vpliva na delovanje ščitnice.

Na seznamu prepovedanih živil so tudi masti, maslo, alkohol, sladki sokovi, gazirane pijače in živila z visoko vsebnostjo glutena. V mnogih primerih je avtoimunska bolezen ščitnice povezana s celiakijo ali intoleranco na gluten.

Poleg tega, da se izognemo omenjenim živilom, je potrebno izločiti tudi strupene snovi (alkohol, tobak), prav tako je pomembno ohraniti psihično ravnovesje in se čim bolj izogniti stresu. Za boj proti stresu priporočamo redno telesno aktivnost in razne sprostitvene tehnike. Prav tako lahko uporabljate prehranska dopolnila, ki vam bodo pomagala odpraviti stres, kot so Pertres, Equilium Nerv ali Infunat Relax. Stres je eden od glavnih dejavnikov, ki prispevajo k nastanku ali krepitvi številnih bolezni in predstavlja resnično tveganje za zdravje.

Nenazadnje pa je pomembno vedeti, da se morajo ljudje, ki trpijo zaradi bolezni ščitnice, še preden sprejmejo prehranski načrt, posvetovati z endokrinologom. Zdravnik mora najprej vzpostaviti terapijo z zdravili, ki je potrebna v takšnih primerih.

Dodaj odgovor